TERKINI: Justin Trudeau Istihar Akan Pertahankan Israel Dan Melawan Penentangnya Habis-Habisan.


TERKINI: Justin Trudeau Istihar Akan Pertahankan Israel Dan Melawan Penentangnya Habis-Habisan.




Mesej pada tahun ini menanda hari kemerdekaan Israel, Perdana Menteri Trudeau kata Kanada komited untuk berjuang "anti-Zionisme". Ini belum pernah berlaku. Apakah yang dimaksudkan? Baca lagi….

Setiap tahun di Hari Kemerdekaan Israel, Prime Minister of Canada mengeluarkan satu kenyataan tahniah. Tiada apa-apa luar biasa dalam ini. Kami buat yang sama untuk kebanyakan daripada negeri-negeri yang lain yang kami mempunyai hubungan diplomatik.

Kenyataan terhadap Israel biasanya mengandungi satu rujukan kepada komitmen berterusan Kanada berjuang Antisemitism. Antisemitisme ialah satu borang tertentu perkauman yang didiskriminasi terhadap orang Yahudi. Ia benar-benar sesuai yang kerajaan kami mengisytiharkan pembangkang bagi ia. Tahun lepas, Perdana Menteri Trudeau 2016 menurut kenyataan Kanada "tahan dengan Israel dalamnya memerangi Antisemitism". Perdana Menteri Harper kata perkara sama pada 2015.

Tetapi tahun ini, dalam satu langkah yang nampaknya belum pernah berlaku, Perdana Menteri Trudeau banyak pergi lebih jauh - dia membuat Kanada kepada Zionisme sokongan sendiri!!

"Hari ini, manakala kami menyambut kemerdekaan Israel, kami juga mengesahkan komitmen kami berlawan anti-Semitisme dan anti-Zionisme." Perdana Menteri Justin Trudeau, 2 Mei, 2017

Pembangunan baru ini dengan cepat dan dengan penuh minat ditahan oleh sayap kanan media Yahudi Kanada. "Trudeau: "Kami mengesahkan komitmen kami berlawan anti-Zionisme", mengetuai CIJ News, dalam satu rencana utama yang melepasi 1200 "likes" di laman Facebooknya.

Kenyataan Trudeau mengejutkan untuk beberapa sebab.
Pertama, ia sungguh luar biasa untuk sebuah negara berdaulat mengesahkan program politik atau ideologi negara yang lain. Zionisme ialah ideologi dan dasar politik State of Israel. Ia tidak mungkin yang Kanada mungkin meluahkan sokongan untuk Presiden Trump "America First" program, misalnya.

Kedua, sana terdapat sokongan yang sangat kecil untuk Zionisme di Kanada di luar masyarakat Yahudi dan hampir tiada di kalangan institusi agama Kanada. "Tiada gereja aliran utama menyokong Zionisme," mencatat Reverend Robert Assaly, jurucakap untuk orang Kanada Friends of Sabeel. Antara rakyat Kanada bukan Yahudi, hanya paling gereja-gereja ahli fundamental dan evangelis di Kanada mengesahkan satu bentuk Zionisme memanggil "Christian Zionism", yang memegang bahawa pewujudan State of Israel pada 1948 sejajar dengan ramalan Biblical.

Tetapi yang lebih penting, ia mengejutkan kerana Zionisme sendiri ialah satu ideologi yang nampaknya berada di berbeza daripada nilai-nilai Kanada demokrasi, persamaan dan keadilan sosial.

Ia tidak jelas sama ada Perdana Menteri Trudeau benar-benar difahami apa dia berkata. Dia boleh jadi mengelirukan Judaisme dan Zionisme. Trudeau mungkin mempunyai berfikir bahawa mempertahankan Zionisme ialah perkara sama sebagai bertentangan perkauman.
Apa perbezaan antara Judaisme dan Zionisme?

Berdasarkan profesor Montreal Yakov Rabkin , terdapat perbezaan yang amat nyata antara Judaisme dan Zionisme.


Rabkin: "Ada perbezaan yang amat nyata antara Judaisme, satu agama sangat tua , dan Zionisme, ideologi politik moden"

Judaisme ialah salah satu dunia agama monoteistik tertua. Ia sumber kedua-dua Kristian dan Islam dan pergi balik sekurang-kurangnya tiga ribu tahun. Dari asal usulnya di tengah timur, Judaisme telah merebak kepada setiap benua di dunia.

Zionisme, sebaliknya ialah satu agak ideologi politik moden yang membangunkan pada akhir abad ke-19. Ia timbul sebagai satu tindak balas kepada peningkatan Antisemitism di Eropah, terutamanya di Eropah Timur. Ia memegang bahawa orang Yahudi ialah berbeza dengan semua orang lain dan itu untuk perlindungan mereka sendiri, orang Yahudi perlu keadaan mereka sendiri.

Bila Zionisme mula-mula timbul, ia dibandingkan oleh satu besar majoriti orang Yahudi. Bagaimanapun , sejak kengerian Holocaust, kebanyakan orang Yahudi telah datang menyokong Zionisme.

Dalam satu temubual dengan saya Disember tahun lalu, Dr. Rabkin merangka pendapat-pendapatnya dalam temu duga audio. Dalamnya, dia menerangkan bahawa Zionisme ialah sendiri satu bentuk perkauman, kerana, seperti antisemitisme, ia memegang bahawa orang Yahudi tidak boleh diterima ke dalam persatuan-persatuan lain. "Zionisme, Antisemitism, dua sisi duit syiling sama: Profesor Montreal"

Antisemitisme menentu orang Yahudi sebagai "yang lain" dan bertengkar bahawa mereka tidak "kepunyaan". Ini telah dibawa ke ekstrem oleh yang bersifat perkauman pemerintahan Nazi yang mula mahu untuk mengeluarkan orang Yahudi dari Jerman , dan kemudian, menakutkan, membuat keputusan berusaha menghapuskan mereka.

Tetapi Zionisme juga mendefinisikan orang Yahudi sebagai "yang lain". Ia menerima premis yang orang Yahudi tidak boleh "kepunyaan" di sini , dan menuntut bahawa orang Yahudi hanya boleh hidup subur dalam keselamatan dengan mempunyai keadaan mereka sendiri.

Dalam satu artikel baru-baru ini dalam Forward Yahudi, Suzanne Schneider bertengkar bahawa "Zionisme dan Antisemitism sebenarnya mempunyai sering menyisipkan konsert mencapai gol dikongsikan mereka: menumpukan orang Yahudi dalam satu tempat (supaya dapat lebih baik mengelak mereka dalam lainnya)."

Akibat Zionisme
Malangnya, kesan yang perkauman / diskriminasi etnik (iaitu membezakan di antara orang Yahudi dan tidak orang Yahudi) di teras Zionisme boleh dilihat di hari ini State of Israel.

Tidak seperti Kanada, yang menentu sendiri sebagai sebuah negara sekular di mana semua rakyat sama jadi, Israel menentu sendiri sebagai satu "Jewish State" di mana orang Yahudi ada hak-hak sebelumnya atas lainnya. Ia menjadi Negeri Yahudi dengan mengeluarkan beratus ribu orang penduduk bukan Yahudi pada 1948. Ia melindungi Jewishnessnya oleh menolak untuk membenarkan pelarian-pelarian itu hak untuk kembali. Dan hari ini, Israel terus untuk berlatih perkauman / diskriminasi etnik terhadap warganegara bukan (iaitu Palestin) Yahudinya dalam berbagai jenis bidang termasuk perumahan, pendidikan dan pekerjaan.

Setakat ini hanya beberapa suara telah timbul kenyataan Trudeau, soal.

"Kanada "tidak patut berlawan" pembangkang kepada satu ideologi politik yang telah menyebabkan dan terus untuk menyebabkan penderitaan tidak terhingga untuk penduduk Palestin , dan yang tidak bersesuaian dengan nilai peningkatan jumlah orang Yahudi," menyatakan Independent Voices Yahudi Kanada di laman Facebooknya.

Sama ada secara sedar atau bukan, En. Trudeau, yang reputasi berhenti kepada satu tahap yang besar untuk menjadi Liberal "liberal", muncul telah membuat dirinya , dan Kanada, untuk mempertahankan satu ideologi berdasarkan perkauman / diskriminasi etnik.

Mari harapan ini ialah satu kemalangan yang boleh segera dibetulkan. Orang Kanada yang menghargai demokrasi dan persamaan dan yang menentang perkaumanpelbagai , termasuk Antisemitism, sepatutnya bertanya ahli kegemaran Parlimen mereka sama ada Kanada benar-benar menyokong diskriminasi kaum di Timur Tengah.